Open Boek

Open Boek is een namiddag in het kader van de cultuurbeleving in de toekomst. Geniet van een hapje en een drankje terwijl onze sprekers de boeken opendoen over de cultuurervaring in de bibliotheek van morgen. Met trots mogen we onze sprekers voorstellen. 

De ‘Open Boek’ namiddag zal in goede banen geleid worden door nieuwsanker Wim De Vilder. Hij zal eveneens als moderator optreden tijdens het interactief panelgesprek. Via onze Twitter wall @ciblisORG en #OpenBoek kan je mee discussiëren met gespreksleider Wim De Vilder en het panel.

Rik van Cauwelaert, columnist bij De Tijd en voormalig hoofdredacteur van Knack, heeft als geen ander zicht op hoe het lezen geëvolueerd is doorheen de jaren. Hij zal zijn visie geven over de evolutie van het lezen alsook hoe hierop ingespeeld kan worden.

Annemie Struyf, journaliste en tv-persoonlijkheid, zal ons een vrouwelijke visie op de cultuurbeleving van morgen geven. Voor haar nieuwe serie ‘La vie en rose’ is zij gedurende een jaar naar Frankrijk getrokken, geïnspireerd door Vlamingen die daar hun droom willen waarmaken. Deze ervaring maakt van haar dé geknipte persoon om een gezicht te geven aan de bibliotheek van morgen. Volgens Annemie lezen we in de toekomst niet enkel over big data en the Internet of things.

Pedro De Bruyckere is onderzoeker en pedagoog aan de Arteveldehogeschool in Gent en verdiept zich al jaren in de leefwereld van jongeren. Tijdens zijn presentatie geeft hij naast een afweging tussen het digitale en fysieke boek, ook een beter beeld over het leesgedrag bij de jeugd.

Dries van Ransbeeck is project manager bij vzw Open Knowledge Belgium. Zijn missie is om open data en open knowledge naar het groot publiek te brengen op een duurzame manier. Tijdens ‘Open Boek’ zal Dries zijn visie geven over de rol van open data in de cultuurbeleving van de toekomst.

Yves Rosseel is directeur van het kenniscentrum ARhus. Dit open kenniscentrum zet in op de totaalbeleving rond levenslang en levensbreed leren. Naast de vertrouwde boeken en diverse media kan je in het ARhus ook genieten van een concert, een lezing of een lekkere koffie na het shoppen. Is dit hoe de bibliotheek van de toekomst eruit ziet?

Tijdens het intermezzo kunt u onder andere genieten van de spitsvondige comedy van Bert Gabriëls. Als stand-upcomedian, televisiepersoonlijkheid en theateracteur is deze culturele duizendpoot helemaal in zijn element op onze ‘Open Boek’ namiddag. Hij zal gedurende 10 minuten een kritische blik werpen op de cultuurervaring in de toekomst.

Goochelaar Kim Dèrvan wist in 2015 de jury van Belgium’s Got Talent, alsook heel kijkend Vlaanderen, te bekoren met zijn illusies. Tijdens de ‘Open Boek’ namiddag zal hij ons betoveren met enkele indrukwekkende trucjes op zijn iPad.

Daarnaast kan u een bezoek brengen aan de historische bibliotheek van het klooster. Dit deel van het imposante klooster werd gebouwd in het begin van de jaren 1700. De bibliotheekcollectie bestaat uit religieuze boeken, alsook duizenden historische boeken waarvan sommige teruggaan tot het begin van de boekdrukkunst. Ontdek de verhalen achter de plafonds terwijl u zich even honderden jaren terug in de tijd waant. U kan de bibliotheek tijdens de ontvangst, pauze of walkingdinner bezoeken.

Wil u deze inspirerende namiddag zeker niet missen? Schrijf u dan snel in!

Programma

  • 12u30: Ontvangst met broodjes
  • 13u30: Eerste ronde sprekers afgewisseld met ludiek intermezzo
  • 14u45: Pauze
  • 15u15: Presentaties en panelgesprek
  • 16u30: Netwerkborrel en walkingdinner

Toelichting: Per dagdeel zijn er ongeveer 3 sprekers. Deze zullen ieder een presentatie uiteenzetten gelijkaardig aan de beroemde TED Talks. De presentaties zullen afgewisseld worden met ludieke intermezzo’s. Als afsluiter is er een interactief panelgesprek waarbij het publiek vragen kan stellen via Twitter.

Praktisch

Inkom
Gratis toegang

Wanneer
Donderdag 20 april, 12u30 – 19u

Waar
Thagaste
Academiestraat 1
9000 Gent

Bereikbaarheid

Met de auto
Het Augustijnenklooster is perfect bereikbaar met de wagen. Volgende zijn de parkeermogelijkheden:
Nieuw: Parking AZ Sint-Lucas: op 3 minuten van het Augustijnenklooster
Parking Ramen: op 6 minuten van het Augustijnenklooster
Parking Vrijdagsmarkt: op 10 minuten van het Augustijnenklooster

Met de trein
Als u met de trein komt stapt u af in Gent Sint-Pieters en neemt u de frequente tram 1 verbinding richting Evergem/Wondelgem. U stapt af aan het Gravensteen en dan is het nog 2 minuten stappen

Met de tram
De tramlijnen liggen vlak aan het Augustijnenklooster:
Lijn 1 van Evergem naar Flanders Expo (over het Sint Pietersstation): halte Gravensteen
Lijn 4 van Gentbrugge naar Zwijnaarde: halte Lange Steenstraat

Schrijf u in

Omwille van praktische redenen vragen we om in te schrijven uiterlijk vrijdag 14 april 2017.  De plaatsen voor dit event zijn beperkt!


NeenTijdens de ontvangstTijdens de pauzeTijdens de walkingdinner


NeenJa


Published on March 17, 2017

k.ERF-bibliotheken gaan van start met aanvragen!

Op woensdag 1 maart 2017 gingen de 7 k.ERF-bibliotheken Balen, Geel, Mol, Meerhout, Laakdal, Dessel en Retie van start met de module ‘reserveringsaanvragen’. Zij vervoegen daarmee Puurs, Turnhout en Mechelen in het aanbieden van een extra klantendienst! Leners kunnen voortaan boeken die aanwezig zijn in de bib, thuis alvast reserveren. De medewerkers in de bibliotheken kunnen deze dan voor hen ophalen en klaarzetten om af te halen. De lener krijgt automatisch een mail zijn aangevraagde materialen klaarstaan!

Het zijn diensten als deze die de Vlaamse bibliotheken telkens klantvriendelijker en innovatiever maken. Voor een lener is het nu nog eenvoudiger om thuis alvast te kijken welke boeken hij zeker wil kunnen meenemen na een bibbezoek. Ook de bibliotheekmedewerkers kunnen tevreden zijn, want zij hoeven enkel nog een overzichtelijke looplijst af te werken. De klassieke reserveringen op uitgeleende objecten zijn namelijk helemaal geautomatiseerd binnen het systeem. Daardoor krijgen zij extra tijd vrij voor andere bibzaken!

Momenteel enkel actief in Nederland, maar wel mogelijk in Vlaanderen, is de volgende stap: het invoeren van afhaalpunten! Leners kunnen kiezen waar ze een bepaald werk willen afhalen, door het selecteren van een afhaalpunt bij het plaatsen van hun reservering. Een automatisch systeem van transportpassen zorgt ervoor dat het materiaal traceerbaar blijft, en de lener een mailtje ontvangt als zijn werk ter plekke is aangekomen. Toekomstmuziek? Het kan vandaag al! De k.ERF-bibliotheken geven alvast het goede voorbeeld!

Wilt u meer informatie of wilt u weten wat Ciblis voor u kan betekenen? Aarzel niet om ons te contacteren of een demo aan te vragen!

Published on March 6, 2017
Nieuwsbrief

Abonneer je op onze nieuwsbrief

Vanaf nu kan je het laatste nieuws van Ciblis ook rechtstreeks  in je mailbox ontvangen. Je kan je abonneren op een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief.

Wil je niet wekelijks of maandelijks een mail, maar je wilt toch geen groot nieuws missen? Abonneer je dan op onze newsflashen.

 

 

TIP: je kan ons ook volgen via de sociale media. Wij zijn actief op Facebook, Twitter en LinkedIn.

DAB0GmKUmXE-1
Published on May 25, 2016

Ciblis zoekt stagiairs!

Bij Ciblis bieden we graag studenten een leerrijke stage aan. Op dit moment maken twee studenten van Hogeschool PXL hun eindwerk bij ons. Voor het volgende academiejaar zijn we op zoek naar nieuwe stagiairs om deze toppers te vervangen.

Stage IT of Marketing & communicatie

Voor IT-studenten hebben we interessante stageplaatsen in de aanbieding. Ook zoeken we een gedreven marketingstudent die mee wilt helpen aan de verdere uitbouw van onze marketing en communicatiestrategie. Hiervoor moet je je thuis voelen in Social Media (Twitter, Facebook, LinkedIn) en een vlotte pen hebben.

Interesse? Mail dan naar info@ciblis.be  en laat weten waarom wij jou een kans moeten geven.

 

 

Ciblis was ook aanwezig op de PXL Business Handshake waar we onze stageplaatsen aan de studenten van Hogeschool PXL kwamen voorstellen. Uiteraard verwelkomen wij studenten van alle instellingen!
DAByghTr3cs-1

 

Published on May 20, 2016

De Domijnen en Zuyd Hogeschool opgestart met Brocade

De bibliotheken van Stichting De Domijnen en van Zuyd Hogeschool zijn deze week van start gegaan met het Brocade systeem van Ciblis.

De Domijnen heeft bibliotheekvestigingen in Sittard, Geleen, Beek, Amstenrade, Born, Echt, Stein, Elsloo en Urmond. Zuyd Hogeschool heeft sites in Heerlen, Maastricht en Sittard. In Sittard zullen De Domijnen en Zuyd  verhuizen naar Ligne, het uniek cultureel samenwerkingsproject tussen de openbare en de academische bibliotheek.

Onze consultant Dirk Evrard ging langs in alle vestigingen om ervoor te zorgen dat de overgang vlot verliep: “De medewerkers hadden op voorhand goed geoefend, en daar plukken we nu de vruchten van.”


De nieuwe catalogus van De Domijnen en Zuyd werd door Ciblis gerealiseerd op basis van VuFind. Je kan de catalogus hier raadplegen: http://vufind.ciblis.be/zuyd/ en http://catalogus.dedomijnen.nl/dedomijnen

Wilt u meer informatie of wilt u weten wat Ciblis voor u kan betekenen? Aarzel niet om ons te contacteren of een demo aan te vragen!

Published on May 13, 2016

Gebruikersdag Limburgse bibliotheken

Op donderdag 28 april kwamen de Limburgse Brocade gebruikers samen in de bibliotheek van Genk. In de voormiddag werd er door het team van Ciblis meer uitleg gegeven over de nieuwe features in release 4.10. Ook de vernieuwde service desk werd toegelicht. In de namiddag sessie kwam Hilde Vandeput, van provincie Limburg, als gastspreker en werden alle openstaande vragen over catalografie behandeld.

De gebruikersdagen zijn voor ons een ideaal moment om de goede relatie met onze klanten nog meer te versterken en onze gebruikerscommunity uit te bouwen.

Wilt u ook meer uitleg over de nieuwe release van Brocade? Aarzel niet om ons te contacteren! We richten graag een extra demo of extra gebruikersdag in.

contact

 

Published on April 29, 2016
erfgoeddag

Erfgoeddag 2016

Nieuwsgierig naar hoe het vroeger was? Of net benieuwd hoe actueel ons erfgoed vandaag nog is? Op zondag 24 april kun je een hele dag lang in heel Vlaanderen en Brussel terecht voor een fantastisch en veelzijdig erfgoedaanbod. Het thema dit jaar is ‘Rituelen’. Met het thema Rituelen wordt getoond hoe divers rituelen zijn, hoe ze evolueren en hoe het komt dat iedereen ze zo graag koestert.

Alle activiteiten zijn volledig gratis. Je kan je eigen programma samenstellen op de website of via de app. Via de app kun je bovendien gebruik maken van augmented reality en IBeacons.

Enkele activiteiten die we zeker aanbevelen zijn de tentoonstellingen van Erfgoed Lommel. Samen met de Lommelse bib vertelt Erfgoed Lommel in de expo “Nuchter en met een hagelwit zieltje!” het verhaal van eerste en plechtige communies, een ritueel dat de meesten onder ons persoonlijk meemaakten. Ook andere geloofsgemeenschappen komen aan bod. De tentoonstelling zal tot en met 29 mei 2016 te bekijken zijn in de Lommelse bib tijdens de openingsuren. Het geheel zal worden opgeluisterd met beiaardmuziek en culinaire verwennerijen.

Erfgoeddag is een initiatief van FARO, Vlaams Steunpunt voor cultureel erfgoed vzw in samenwerking met de erfgoedgemeenschappen in Vlaanderen en Brussel.

 

 

Published on April 22, 2016
Innovatie

Innovatie voor en door bibliotheken

We schreven vorige week al dat de bibliotheeksector sector hard werkt om klaar te zijn voor de toekomst. Nieuwe ideeën en innoverende voorstellen zien het licht.  Maar hoe zetten we dergelijke plannen om naar de praktijk? Diverse initiatieven helpen de bibliotheken nu met ondersteuning en financiering.

Innovatie in de praktijk

Op 21 april organiseert de Innovatieraad, een commissie van vernieuwers uit de Nederlandse openbare bibliotheeksector, een bijeenkomst ‘Innovatie in de praktijk‘. Tijdens deze namiddag kom je alles te weten over de tien recente innovaties die van de Innovatieraad een bijdrage kregen van €10.000. De toegang voor dit event, in de Aula van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag, is gratis. U kunt zich aanmelden via dit formulier.

Projectoproep: van idee tot project

In Vlaanderen deed Cultuurconnect een oproep naar alle bibliotheken en cultuur- en gemeenschapscentra om vernieuwende ideeën om te zetten in projecten.  Op 25 en 26 april zal beslist worden welke projecten ondersteuning en financiering zullen krijgen. Er werden 99 ideeën ingediend, die werden opgedeeld in 9 thema’s. Het thema waar de meeste ideeën over werden ingediend was ‘collecties’. Veel collectie-ideeën leunen aan bij de kern van de bestaande bibliotheekprocessen. Er zijn ook veel voorstellen voor de afstemming van en samenwerking rond collectiemanagement. Ook wil men cultuur- en vrije tijdsuggesties ontwikkelen op maat van de gebruikers. Of andere manieren zoeken om het publiek te verbinden rond literatuur, erfgoed, film of muziek. Wij zijn alvast erg benieuwd naar de projecten die hieruit zullen ontstaan.

Minecraft

Verschillende bibliotheken zetten vandaag al game-technologie in in hun dienstenaanbod. Minecraft is bijvoorbeeld een digitaal spel om in samenwerking virtuele dorpen, steden en leefgemeenschappen te ontwikkelen. Bibliotheken bieden workshops aan om kinderen dit spel aan te leren. De bibliotheek van Genk organiseert ook een Minecraft wedstrijd. Het is een gelegenheid om de creativiteit van kinderen te leren kennen en ze te helpen groeien, blok voor blok.


Wilt u weten hoe Ciblis uw bibliotheek kan ondersteunen in innovatie, aarzel dan niet om contact op te nemen.

Published on April 20, 2016
Job Cohen. © Martin Broekhuysen

De toekomst van de bibliotheek

Wat is de toekomst van de bibliotheek? Hierover werd in Heeze een symposium gehouden. We zien dat er overal in Nederland en België ook hard gewerkt wordt om de uitdagingen van de 21e eeuw aan te gaan.

“Bibliotheken moeten een meer centrale plaats in de samenleving krijgen.”, dat was de conclusie van Job Cohen op het symposium De toekomst van de dorpsbibliotheek. Dit schreef hij ook in zijn landelijk rapport De bibliotheek van de toekomst. “De bibliotheek ontwikkelt zich tot een hedendaagse agora, een moderne sociaal-culturele marktplaats, het kloppend hart van de gemeenschap. De bibliotheek onderscheidt zich van andere ontmoetingsplekken door het toegankelijke, laagdrempelige en niet-commerciële karakter. Met deze fysieke plaats biedt de bibliotheek meerwaarde op sociaal-cultureel vlak in stad, wijk en dorp, en draagt ze wezenlijk bij aan gemeenschapsvorming en cohesie.”

In Rotterdam vergadert de gemeenteraad vandaag over het plan om dit ook in de praktijk om te zetten. In het originele plan werden de 26 Rotterdamse bibliotheken herleid tot 6. Theo Kemperman, die vorig jaar aantrad als bibliotheekdirecteur, heeft echter andere plannen. “Ik kwam tot de conclusie dat het plan van toen niet meer aansluit bij de behoeftes van de stad en de veranderde rol van bibliotheken. Mensen komen niet meer alleen om boeken te lenen. Het is meer en meer een ontmoetingsplek geworden en een plek waar mensen op allerlei manieren informatie tot zich nemen, digitaal en op papier.” Het ontlenen van boeken zal niet de enige functie van de bibliotheek zijn. Er kunnen ook studie- en leesplekken zijn, cursus- en tentoonstellingsruimte, een compacte boekencollectie en andere faciliteiten die in die specifieke wijk wenselijk zijn.

Ook de nieuwe bibliotheek in Sittard-Geleen,  een uniek cultureel samenwerkingsproject, past volledig in de visie van de moderne bibliotheek.

Wilt u weten hoe Ciblis uw bibliotheek kan ondersteunen om te moderniseren, aarzel dan niet om contact op te nemen.

 

 

Published on April 15, 2016

Ciblis gaat samenwerking aan met Medio Europe en Standaard Boekhandel

Voor onze Nederlandse klanten was er al een samenwerking met de firma NBD|Biblion. Nu kunnen ook onze Belgische klanten profiteren van een integratie tussen leverancier en Brocade. Hiervoor zijn we een samenwerking aangegaan met Medio Europe en Standaard Boekhandel.

Deze integratie biedt tal van voordelen:

  • Aanbod van nieuwe boeken is veel sneller gekend
  • Aanzienlijke tijdsbesparing voor de bibmedewerker
  • Bestellingen worden snel geleverd
  • Boeken komen zeer snel ter beschikking voor de leners

Uw leverancier bezorgt Brocade op regelmatige basis lijsten van nieuwe titels. Deze worden  in Brocade in handige en praktische bestellijsten aangeboden. Een bibmedewerker ontvangt per email een bericht als er nieuwe bestellijsten klaar staan. Deze moet enkel het te bestellen aantal exemplaren (eventueel per vestiging) invullen.  Als de medewerker hiermee klaar is moeten de bestellingen op de verzendlijst geplaatst worden en bezorgt Brocade de bestellingen aan de leverancier.

Alle info over geleverde items worden door de leverancier aan Brocade bezorgd en Brocade zorgt feilloos voor de aanmaak van plaatsing- en objectinformatie in de catalogus.  De bibmedewerker hoeft enkel de gegevens te controleren, aan te vullen of aan te passen. De verdere afhandeling van de order gebeurt volledig automatisch, dus zonder verdere tussenkomst van een bibmedewerker.

Deze nieuwe module werkt ook voor materialen die kast-klaar aangeleverd worden door uw leverancier. Kast-klaar wilt zeggen dat er reeds bij levering van een object een barkcode en/of RFID-label aanwezig is op het materiaal en in de catalogus. Deze materialen moeten enkel gecheckt worden en kunnen zo het rek in om dadelijk uitgeleend te worden.

 

Bent u geïnteresseerd in deze module voor uw bibliotheek? Aarzel niet om contact met ons op te nemen!

Published on March 24, 2016